آبشار نیاسر

آبشار نیاسر

اسم کاشان و نیاسر همیشه با گلاب و گلابگیری در اردیبهشت ماه گره خورده اما اگر میخواهید در دل یک شهر کویری از یک منطقه خوش آب و هوا و یک آبشار باصفا دیدن کنید ما به شما پیشنهاد میکنیم به کاشان بروید و از آبشار نیاسر بازدید کنید . این آبشار سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه جذب میکند . زیبایی و شکوه آبشار نیاسر تا آنجایی است که اگر به کاشان بروید و به این آبشار سری نزنید انگار سفرتان را ناتمام باقی گذاشته اید . با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه شوید و  آبشار نیاسر یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و تماشایی کشورمان را بیشتر بشناسید.

 

معرفی آبشار نیاسر

 

آشار نیاسر که یکی از دیدنی ترین جاذبه های اطراف کاشان است از چشمه ی تالار یا اسکندریه سرچشمه میگیرد . این چشمه در بالای آبشار نیاسر قرار دارد و شاید بتوان گفت در قدمت و تاریخ شهر نیاسر بسیار موثر است .رسمی در میان اهالی محله‌ سرکمر و برزه‌زن وجود دارد که در روز عید قربان در کنار چشمه‌ اسکندریه، گاوی را قربانی می‌کنند. وخون آن را به آب میریزند تا همراه آبشار به قسمت‌های دیگر برود . آنها معتقدند این حرکت موجب پر برکتی و پر آبی آبشار میشود.

ارتفاع آبشار ۲۵ متر است که مقدار آب آبشار در زمستان بهار به بیشترین حد و در پاییز و تابستان به کمترین حد خود میرسد. نوع سنگ های بدنه که آبراهه را تشکیل میدهند آهکی و رسوبی است .

به دلیل وجود آب فراوان پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی و متنوع است . گیاهان دارویی زیادی در این منطقه میروید که خواص درمانی بالایی دارد.

آب و هوای نیاسر با کاشان و سایر شهرها ی اطراف خود بسیار متفاوت است . در این منطقه به خصوص هرچه به آبشار نزدیک تر شویم خبری از هوای گرم و خشک کاشان نیست. در عوض هوایی سرد و کوهستانی و اقلیمی مناسب و مطبوع در انتظار شماست .

 

آبشار نیاسر کجاست ؟

آبشار نیاسر در استان اصفهان و در ۳۰ کیلومتری شهر کاشان قرار دارد. در واقع نیاسر که این آبشار تماشایی را در دل خود جا داده یک منطقه کوهستانی خوش آب و هوا در دل یک منطقه کویری است که رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآب، باغات بادام و به و مزرعه‌های گل محمدی زیادی نیز دارد .

اگرچه این شهر در کنار کویر نمک کاشان قرار گرفته اما آبشار ها ورودخانه هایی که دارد سبب ایجاد هوایی معتدل و خنک در این شهر شده. به گونه ای که در گذشته ها یکی از ییلاقات محبوب و منتخب پادشاهان بوده است .

ذکر شدن نام نیاسر در کتب تاریخی نشان از قدمت آن دارد . افسانه ها و داستان های زیادی نیز در مورد این شهر روایت شده . یکی از این افسانه ها به زمان اولین پادشاه ساسانی یعنی اردشیر بابکان مربوط است .

نام نیاسر از کجا شکل گرفته ؟

عده ای وجه تسمیه این شهر را از این همین داستان مربوط به اردشیر بابکان میدانند . به این ترتیب که وقتی اردشیر بابکان به پادشاهی رسید سر از تن همه ی کسانی که بر علیه او شورش کرده بودند جدا کرد . سپس سرها را به چشمه اسکندریه در نیاسر برده و یک مهمانی باشکوه در آنجا برگزار کرد. و پیروزی خود را با سرهای شورشیان جشن گرفت.  بعد هم در یک سخنرانی مفصل گفت: (ما بر سر نیکان سر جشن گرفتیم ). بر اساس همین داستان می‌گویند نام «نیاسر» از همین «نیکان سر» به معنی سرهای ارزشمند گرفته شده است.

البته عده ای  هم نیاسر را به معنی سایه و سرما می‌دانند که با شرایط آب‌وهوایی سرد و کوهستانی آنجا ارتباط دارد .

 مسیر دسترسی به آبشار نیاسر

برای  رفتن به این آبشار باید به میدان گل ها در شهر نیاسر بروید و از آنجا مسیرتان را به سمت چهارطاقی نیاسر ادامه دهید .سپس برای ادامه راه خودروی خود را پارک کنید و بقیه راه را پیاده روی کنید .

با گذر از درختی تنومند و قدیمی و یک استخر ماهی پس از طی کوچه های تنگ و باریک و گاهی کاه گلی به محوطه ای باز خواهید رسید . بعد از گذشتن از فضایی پارک مانند که غار رئیس در آن قرار دارد مسیرتان را در امتداد رودخانه ادامه دهید و از پله های سنگی پایین بروید تا به پارک آبشار برسید . اینجا همان جایی است که در سمت راستتان آبشار نیاسر را خواهید دید.

 

جاذبه های اطراف آبشار

 

چهار طاقی نیاسر

چهار طاقی نیاسر بر روی بک صخره مشرف بر محله تالار شهر واقع شده . قدمت این بنا به عهد ساسانیان و اردشیر بابکان میرسد .برخی از اسناد هم آن را یک آتشکده ساسانی میدانند .این اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده و در فهرست آثار ملی جای دارد .

 

غار رئیس نیاسر

قدمت این غار به دوران اشکانیان برمیگردد . یعنی دورانی که مردم به احتمال زیاد مهر پرست بودند و آب در آیین آنها اهمیت بسیار بالایی داشته . به دلیل رسومی مثل غسل و شستشو در آیین مهر پرستان در محرابه ها، چشمه‌های جوشان یا چاه آب وجود داشته که به‌واسطه ایجاد حفره در کف محرابه ایجاد می‌شده . به همین جهت  آبشار نیاسرنشان می‌دهد که غار رئیس یک معبد متعلق به پیروان آئین میترائیست بوده . که به دست انسان و برای انجام اعمال مذهبی ایجاد شده.

سفال‌ها و ظروف گلین ساسانی کشف شده در کاوش های باستان شناسی در کنار سکه‌های سلجوقیان و ایلخانیان و مجسمه سنگی سر قوچ، همگی  نشان از تاریخی بودن این غار دارند .

غار نیاسر ۳ طبقه است که از طریق دو کانال به هم متصل شده. طول غار ۲۵۰۰ متر است که شامل راهروهای پیچ‌درپیچ، اتاق‌ها، تونل‌ها و محوطه‌های زیادی میشود .راهروهای غار بسیار تنگ و باریک است و برای عبور از آنها باید به صورت خمیده و نیم خیر راه رفت .

 

حمام صفوی

همان طور که از نام این حمام مشخص است مربوط به دوران صفوی میباشد . معماری حمام مانند سایر حمام های ایرانی است. به این شکل که حوض در وسط و دورتادورش حجره های رختکن وجود دارد .

آب این حمام از طریق آسیاب های آبی که در مسیر آبشار قرار دارد وارد آبراه های گلی و از آنجا به داخل حمام هدایت میشده . آب شرب نیز از طریق آبراهه های جداگانه تامین میشده .

چشمه اسکندریه

این چشمه زلال آبی گوارا دارد که در اغلب اوقات سال جوشان و خروشان است . گفته میشود آبادی و قدمت نیاسر مدیون این چشمه است که مسیر زیادی را طی میکند و در انتها به شکل ابشار نیاسر در می آید .

آب چشمه ی نیاسر که در تابستان ها خنک و در زمستان ها ولرم است و همه ی باغ های اطراف را نیز سیزاب میکند .

 

باغ تالار و عمارت کوشک

کاشانی به درخت تنومند و کهن، باغ تالار میگویند . این باغ تالار یکی از تفرجگاه های محبوب پادشاهان صفوی بوده است و علاوه بر درختان تنومند و فضای سبز یک عمارت تاریخی نیز در وسط آن قرار دارد . این عمارت که به عمارت کوشک معروف است بر تمام نیاسر مشرف است و از آن میتوان هر نقطه ای در نیاسر را دید .

درباره کاشان در بلیط اینجا بیشتر بخوانید:

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کاشان | گلاب ناب در قلب کویر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها